12footnews

International 12 foot dinghy

zondag 17 december 2017

Giek geheimen


Winterklusjes. Een nieuwe super giek gemaakt in mijn schuurtje. Hoe werkt zoiets. Je lijmt 3 vurenhouten planken op elkaar, waarbij ik gebruik maak van D4 watervaste houtlijm. Daarna maak je hem eerst vierkant, waarbij je een keuze moet maken m.b.t. de overall dikte. De klassenvoorschriften zijn: Aan de mastzijde max 41mm, in het midden 51mm en aan het eind 35mm. Maar daartussenin is vrij. Mijn keuze: aan de mastzijde alles zo dik mogelijk, dus 51mm. Aan het eind zo dun mogelijk richting 35mm. Het resultaat is net als een zwemplank, nogal wat veerkracht. Ik denk dat zoiets snelheid oplevert. Aan het eind van de giek 2 gaten van 10mm. Een voor het doorvoeren van de schoot. Daarna een knoop, een simpel en effectief systeem, Het horizontale gat is voor het vastzetten van het achterlijk van het zeil met een touwtje. Geen ingewikkelde verstelconstructies, dat leidt alleen maar af van je concentratie. En het maakt volgens mij geen enkel verschil. Ook de Nederlands kampioen 2017, mijn broer Wim, kiest voor dit systeem. Daarnaast nog een ander voordeel: wel zo goedkoop.